تحصیل در کشور عمان

مواردی که راجع به مهاجرت تحصیلی به عمان نمی دانید

تحصیل در عمان

عمان کشوری مهاجر­پذیر واقع در شرق شبه­جزیره عربستان است. این کشور که حدود 45 درصد از جمعیت آن را مهاجران تشکیل داده­اند، به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب همواره مورد توجه مهاجران بوده است. مهاجران این کشور اغلب به­صورت کاری یا برای تحصیل وارد خاک عمان شده­اند و به دلیل کمبود نیروی انسانی و موقعیت شغلی مناسب به زندگی در این کشور ادامه داده‌اند. در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در عمان می‌پردازیم؛ پس اگر قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارید تا پایان این مقاله را مطالعه کنید.

آثار تاریخی منحصر­به­ فرد کشور عمان

آثار تاریخی منحصر­به­ فرد کشور عمان

تحصیل در کشور عمان

سیستم آموزش عالی عمان دارای 29 دانشگاه با 391 رشته تحصیلی است که از این تعداد 278 رشته مربوط به مقطع کارشناسی و 96 رشته مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و 2 رشته مربوط به مقطع دکتری هستند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در 15 دانشگاه این کشور و تحصیل در دوره دکتری در 17 دانشگاه این کشور امکان­پذیر است؛ از این رو تحصیل در عمان متقاضیان زیادی دارد.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی از کشور عمان

ویزای دانشجویی برای همه دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در عمان را دارند امری ضروری است مراحل درخواست ویزای تحصیلی به‌صورت زیر است:

  • شما باید ابتدا فرم آنلاینی که در وب‌سایت کشور عمان قرار دارد را پر کنید.
  • پس از پرکردن فرم با تمام جزئیات از آن پرینت گرفته و به همراه مدارک موردنیاز به سفارت عمان در محل سکونت خود ارسال کنید.
  • پس از ارسال مدارک و تایید آن در سفارت پاسپورت برای شما ارسال خواهد شد.
تحصیل در کشور عمان

تحصیل در کشور عمان

تحصیل در کشور عمان

مدارک موردنیاز جهت ارسال به سفارت عمان

  • دو قطعه عکس 6 در 4
  • کپی پاسپورت شما که بیش از 6 ماه دارای اعتبار باشد.
  • کپی از تأییدیه مراجع ذی‌صلاح برای میزبانی از شما به‌عنوان یک دانشجوی خارجی.
  • گواهی پزشکی معتبر برای دانشجویانی که از کشور­های هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، سوریه، فیلیپین، مصر و… درخواست ویزای دانشجویی داده­اند.
  • ترجمه مدارک تحصیلی به زبان انگلیسی
  • مدرک زبان

لازم به توضیح است کپی و ترجمه تمامی این مدارک در پروسه اخذ ویزا موردنیاز هستند. اگر حتی یکی از مدارک ذکر شده در مدارک ارسالی شما وجود نداشته باشد، امکان رد شدن شما از طرف سفارت عمان وجود دارد. ویزای دانشجویی عمان، ویزایی 6 ماهه است که پس از صدور آن شما تا 6 ماه فرصت اسکان در این کشور را دارید و اگر بعدازاین مدت اقدام کنید، همه مراحل مجدد تکرار خواهد شد.

این ویزا به دانشجویان این امکان را می­دهد که تا 1 الی 2 سال در عمان سکونت داشته باشند اما درصورتی‌که مدت ویزای شما تمام شده باشد ولی شما هنوز در این کشور مشغول به تحصیل باشید، می­توانید مجدداً درخواست ویزا داده و با ارائه نامه­ای از دانشگاه محل تحصیل خود اقامت خود را تمدید کنید.

هزینه تحصیل در عمان

تحصیل در کشور عمان فقط در صورت که شما موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از این کشور شده باشید رایگان است؛ در غیر این صورت تحصیل در دانشگاه­های این کشور مستلزم داشتن تمکن مالی مناسب است. میزان شهریه دانشگاه در این کشور برای دانشجویان خارجی و دانشجویان عمانی به یک میزان است و شهریه تحصیلی باتوجه‌به ترم و مقاطع تحصیلی مشخص می­شود؛ به این صورت که با ورود به سال­های پایانی تحصیل شهریه نیز افزایش می­یابد.

نمایی از دانشگاه سلطان قابوس در کشور عمان

نمایی از دانشگاه سلطان قابوس در کشور عمان

بورسیه در کشور عمان انواع متفاوتی دارد

بورسیه در کشور عمان انواع متفاوتی دارد و بیشتر به­عنوان کمک‌هزینه برای تحصیل است. مثلا بورسیه بنجامین که بیشتر به دانشجویان کم‌ بضاعت پرداخت می­شود که مبلغ این بورسیه 5 هزار دلار است و دانشجویانی که امکان اشتغال پس از تحصیل برای آن‌ها فراهم باشد می­توانند از بورسیه دیوید استفاده کنند.

 

شرایط تحصیل در عمان

بهترین دانشگاه­ها برای تحصیل در عمان

دانشگاه سلطان قابوس واقع در الخود در استان مسقط است. این دانشگاه تنها دانشگاه دولتی کشور عمان محسوب می­شود و دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی و نمرات دبیرستان خود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ سپس موفق به تحصیل در دانشگاه سلطان قابوس می­شوند. این دانشگاه در رده­بندی جهانی نیز رتبه علمی بالایی را به خود اختصاص داده است. تعداد پذیرفته شده در این دانشگاه از 500 نفر در سال 1986 به 10000 نفر در سال 2005 افزایش پیدا کرده است.

دانشگاه صنعتی آلمان در عمان که رتبه دوم در بین برترین دانشگاه­های کشور آلمان را دارد، در سال 2007 تأسیس شده است. این دانشگاه یک دانشگاه خصوصی محسوب می­شود و در حال حاضر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو انجام می­دهد. این دانشگاه دانشگاهی بسیار پویا و فعال است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آن از 25 کشور جهان هستند.

از تاسیس کالج مهندسی کلدونیان حدودا 25 سال می‌گذرد. این دانشگاه با دانشگاه گلاسکو کالدونیان در اسکاتلند مشارکت دارد و در رتبه چهارم فهرست بهترین دانشگاه­های عمان قرار می­گیرد.

شرایط مهاجرت به عمان

شرایط مهاجرت به عمان

کالج مجان که در سال 1995 به­عنوان اولین دانشگاه خصوصی در عمان تأسیس شد، در رشته­های بازرگانی و مالی اعم از حسابداری، بازاریابی، کامپیوتر، نرم­افزار، زبان انگلیسی و… از سراسر جهان دانشجو می­پذیرد.

عمان دانشگاه­های بسیار دیگری نیز از قبیل کالج موسکات، خلیج، کالج پزشکی عمان و… را دارد. نکته جالب‌توجه در دانشگاه­های این کشور ملیت‌های متفاوت دانشجویان این دانشگاه­ها است؛ به­طوری که ممکن است در یک دانشگاه ده­ها ملیت متفاوت در کنار هم مشغول تحصیل باشند.

نتیجه­ گیری

عمان کشوری با طبیعت ساحلی و منحصربه­فرد است. اگر قصد تحصیل در عمان را دارید، علاوه بر امکان درخواست ویزا به زبان عربی امکان درخواست ویزای تحصیلی به زبان انگلیسی نیز به دلیل شمار بالای مهاجران به این کشور وجود دارد. به‌عنوان نکات پایانی قابل توضیح است حجاب در دانشگاه­های این کشور الزامی نیست اما احترام به اعتقادات مردم محلی این کشور شرط انسانی مهاجرت است.

کشور عمان به دلیل کمبود نیروی انسانی مهاجرپذیری بالایی دارد؛ پس شما می­توانید پس از اتمام تحصیلات خود درخواست ویزای کاری داده و به‌عنوان نیروی کار در این کشور مشغول شوید. امنیت این کشور بالاست و تنوع بالای قیمت مسکن نیز باعث می­شود حتی پس از اتمام تحصیلات با مشکل هزینه مسکن در این کشور مواجه نشوید.

مشاوره مهاجرت

 

منابع :

https://www.omanievisa.com/blog/how-to-apply-oman-student-visa